ChasingDreams Beoordelingen Forum

Boekbeoordelingen van leden van het Forum ChasingDreams
Het is nu 28 maart 2024 23:10




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De weg van het hart
BerichtGeplaatst: 30 nov 2008 00:06 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2008 15:59
Berichten: 853
Het is een paperback, maar dan wel een hele dikke (431 bladzijden, kleine letters), maar elke letter is het waard om gelezen te worden.
Nee, dit is geen gewoon liefdesverhaal, dit is een verhaal van episch formaat.
We maken kennis met Clementine die op 17-jarige leeftijd verliefd wordt op Gus en met hem wegloopt en trouwt en hem volgt van het mondaine Boston waar zij is opgegroeid naar het ruige westen van Montana. Daar maakt ze kennis met Gus' broer Zach Rafferty. Vanaf het eerste moment is er 'iets' tussen Zach en Clementine, maar in haar naïeve onschuld herkent ze dit gevoel in eerste instantie niet.
We beleven de vele ups en downs in het leven van Clementine, we maken kennis met vele kleurrijke figuren en worden meegesleurd in een wereld van ongekende pracht en wreedheid (het leven van de pioniers in Montana).
Als een rode draad loopt de liefde van Clementine en Zach door het verhaal. Ze houden van elkaar, maar geven niet toe aan deze liefde, want ze houden ook beiden heel erg veel van Gus.
Clementine zegt op een dag tegen Gus: 'Ik hou van je. Ik hou echt heel veel van je.' En ze denkt daar achteraan: Ik hou zo veel van je dat ik voor jou de enige man op deze wereld heb opgegeven waar ik meer van houd.
Het is een bitterzoet verhaal dat boeit van begin tot einde. Het verhaal beschrijft een periode van 12 jaar, waarin Zach ook nog eens 7 jaar weg is gegaan om de verleiding, die altijd tussen hem en Clementine aanwezig is, uit de weg te gaan.

Toen ik net begon met lezen en me realiseerde dat Clementine écht ging trouwen met Gus (en daarmee dus een mogelijke relatie met Zach, waar ik op de achterflap over had gelezen, onmogelijk maakte), dacht ik getver! en vroeg me af of ik wel verder moest/wilde lezen. PW schrijft echter zó goed dat ik wel door moest gaan en het duurde niet lang of ik had me ingesteld op een heel ander soort verhaal en werd meegesleept in het leven van Clementine.
Nu is het boek uit en voelt het als een gemis. Ik mis Clementine, Hannah, Erlan, Zach en al die anderen waarmee ik kennis heb gemaakt en dát overkomt me toch niet zo heel vaak. Elk karakter in het boek komt tot leven en wordt zo goed beschreven dat ik het gevoel heb dat ik hen allemaal echt kén.
Dus.... een heel ander soort historische roman, maar desalniettemin een historische roman.

Mijn cijfer: 9

Petra d.d. 14-04-2005

--------------------------------------------------------------------------------

Ik ben nog niet eens op de helft van "De weg van het hart", maar ik wil wel op m'n dak gaan staan om te schreeuwen dat ik het een PRACHTIG boek vind!

Hanny d.d. 20-04-2005

--------------------------------------------------------------------------------

De weg van het hart... Ik heb het uit. Mijn God, wat jammer!
Petra heeft eigenlijk alles al gezegd wat ik denk over dit schitterende epos!
Ik ben zó ontzettend in dit boek gekropen, dat ik op een heel verdrietig moment (ik wil niet melden bij welke gelegenheid, voor de meiden die het boek nog willen lezen) niet meer lezen kon van de tranen die steeds maar tevoorschijn bleven komen. Soms heb je wel eens dat je een traantje laat, maar in dit geval moest ik het boek neerleggen om op zoek te gaan naar een zakdoek.
Ja, een echt schitterende, ontroerende en onweerstaanbare roman!

Hanny d.d. 22-04-2005

--------------------------------------------------------------------------------

Het is zeker een heel apart verhaal over een grote periode omschreven, met meerdere liefdesrelaties.
Ik vond het een erg mooi boek en erg realistisch omschreven.
Een minpuntje is dat ze soms naar mijn idee te veel van de hak op de tak ging. Dan bedoel ik dat er gebeurtenissen waren waar ik wel wat meer van had willen lezen, maar dat afgekapt werd.
Al met al een goede roman.

Mijn cijfer: 8+

Sonja d.d. 01-05-2005

--------------------------------------------------------------------------------

Clementine ontvlucht de tirannie van haar vader en vertrekt met cowboy Gus naar Montana. Daar aangekomen valt ze als een blok voor zijn broer Zach, al wil ze dat niet toegeven.
Het was een aardig verhaal, maar ik zal het niet zo snel nog een keer lezen. Het boek telt 431 bladzijden, maar de schrijfster had het ook met de helft afgekund. Ondanks dat Clementine veel ellende te verwerken krijgt, vind ik het boek redelijk saai. Er wordt met name veel aandacht besteed aan het harde leven in Montana en hoe het gezin alle zeilen bij moet zetten om te overleven.
Alleen aan het eind van het boek wordt het interessant, maar dan is het verhaal al bijna afgelopen. In het boek wordt geschreven dat Clementine van haar man houdt, maar dat spettert zeker niet van de bladzijden. Erotiek is er dan ook nauwelijks aanwezig in het boek.
Naar mijn mening had de schrijfster veel meer met het verhaal kunnen doen.

Cijfer: 6,5

Helene d.d. 16-09-2009

--------------------------------------------------------------------------------


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
cron




Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling